De eerste indruk die jij maakt is voor een groot deel bepalend voor het succes van je praktijk. Deze eerste indruk geldt voor een ontmoeting met jou als persoon, maar ook zeker voor de eerste kennismaking met jouw praktijkruimte. Dit eerste contact kan online plaatsvinden, bijvoorbeeld d.m.v. foto’s van je praktijk- en wachtruimte op je website. Of in real live in jouw fysieke praktijkruimte.

“Voordat de behandeling ook maar is gestart, heeft je cliënt al een beeld gevormd over je kwaliteit, empathie en cliëntgerichtheid.”

Dit heeft veel te maken met hoe je praktijk is ingericht.

Binnen een aantal seconden heeft je cliënt een beeld gevormd. Klopt de uitstraling van jouw praktijk met de kwaliteit en deskundigheid die je te bieden hebt. Komt de uitstraling van jouw praktijk overeen met wie jij bent en waar je je cliënten mee wilt helpen? Laat je praktijkinrichting zien wat jij in huis hebt en vertelt het je cliënten dat ze op de juiste plek zijn?

Praktijkinrichting eerste indruk - Lotsofcolor

De 1e indruk wordt voornamelijk bepaald door non-verbale communicatie, denk aan beelden, kleuren, geluiden en de sfeer. De prikkels worden intuïtief verwerkt en onbewust vormen we een beeld van de situatie. We ervaren onze omgeving dus voornamelijk onbewust. Namelijk 60 bits per seconde bewust en, let op, 12.100.000 bits per seconde onbewust. Hiervan zijn er zo’n 10 miljoen visueel.

Als je je in een ruimte bevindt en je krijgt achteraf vragen over je herinnering aan de kleuren, vormen, materialen etc. dan zal je, en de meeste mensen, hier geen juist antwoord op hebben. Maar als je vraagt ‘Hoe was de sfeer?’ dan heeft ieder hier een eigen mening en idee over. Ons bewustzijn, maar vooral ons onderbewustzijn vertaalt onze ervaring en beleving in gevoel en emotie en geeft ons hier dus antwoord op.

Je cliënten bepalen bij het zien van je praktijkinrichting direct of het goed voelt of niet én of jij de juiste persoon bent die hen kan helpen bij het oplossen van hun probleem. Als je niet voldoende aandacht besteedt aan je praktijkinrichting bestaat de kans dat je minder aantrekkelijk bent voor je cliënten. Het is goed mogelijk dat je minder deskundig, empatisch en betrouwbaar overkomt. Je cliënten voelen haarfijn aan als het niet congruent is. Ze voelen zich niet aangetrokken en maken minder snel een afspraak bij je.

Voelen cliënten zich niet helemaal op hun gemak bij een bezoek aan je praktijk, dan is dit niet gunstig voor het verloop van de behandeling of sessie. Uit psychologisch onderzoek blijkt dat de eerste indruk het verdere verloop van het contact bepaalt (Buro Tijdink, 2013). Als je cliënten eenmaal een beeld van je hebben gevormd, is dat moeilijk om weer los te laten. Alle vervolginformatie die ze krijgen, zullen ze namelijk interpreteren in het licht van de eerste indruk die ze van jou en je praktijkinrichting kregen. Wist je dat een negatieve impressie moeilijker blijkt te corrigeren dan een positieve?

Hoe doe je dat nou? Een positieve eerste indruk achterlaten met je praktijkinrichting? Volgende week tijdens de ‘Week van de Coach’ lanceer ik een gratis checklist waarin je ontdekt hoe het met jouw praktijk gesteld is, welke indruk je achterlaat en of jouw praktijkinrichting aantrekkelijk is voor je cliënten.

Meer informatie over de Week van de Coach vind je hier.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *